top of page

Tony Iommi

יש סיכוי שלולא Tony Iommi ז'אנר המטאל לא היה קיים, מה שבטוח, הוא לא היה נשמע כמו שהוא נשמע היום.

(Photo by Adam Bielawki)


אז לפני שנספר על אגדת המטאל, להלן כמה ציטוטים על האיש והאגדה מפי הקולגות:


Brian May – "The True Father of Heavy Metal"


Eddie Van Halen – "Without Tony, Heavy Metal Wouldn't Exist"


James Hetfield – "The King of the Heavy Riff"


Rob Halford - "The Man Who Invented the Heavy Metal Riff"


Ronnie James Dio – "the Ultimate Riff Master"


Gene Simmons - "the Man Who Came Up With the Riffs That Launched an Army of Guitar Players"


1. הוא נולד ב- 19 לפברואר 1948 בברמינגהאם אנגליה, כבן יחיד למריה ופרנק איומי, בשם Anthony Frank Iommi.


2. הוריו היו איטלקים קתולים ובעליו של יקב, לפני שהיגרו לאנגליה.


3. איומי למד באותו בית ספר בו למד Ozzy Osbourne שנה מתחתיו. הוא היה חסר ביטחון בתור ילד.


4. במהלך מרדף של ילדים אחריו בהיותו בן 8, הוא נפל וחתך את שפתו העליונה. החתך זיכה אותו בכינוי "פני צלקת", מה שהוסיף לחוסר הביטחון שלו.


5. איומי התבייש בחתך וכשהתבגר גידל שפם בכדי להסתיר אותו. השפם הפך לסימן ההיכר שלו.


6. בגיל 10 החל ללמוד קראטה, ג'ודו ובהמשך גם איגרוף בכדי שיוכל להגן על עצמו מהכנופיות שהיו בשכונת מגוריו.


7. בילדותו הוא רצה לנגן בתופים, אך בשל הרעש הוא שוכנע על-ידי הוריו ללמוד גיטרה.


8. לאחר שסיים את לימודיו הוא עבד כשרברב ובהמשך במפעל מתכת לייצור טבעות.


9. החל ממחצית שנות השישים הוא החל לנגן בלהקות בלוז-רוק, הראשונה שבהם היתה "Rockin' Chevrolets", בה ניגן בשנים 1964-1965.


10. בשנים 1966-1967 הוא ניגן בלהקת "the Rest" שם פגש את המתופף Bill Ward.

(Photo: Chris Walter, Getty Images)


11. לאחר שלהקה נוספת בה ניגנו איומי ווורד "Mythology" התפרקה, הגיב Iommi למודעה שתלה Ozzy Osbourne בחנות תקליטים בברמינגהאם בה נכתב כך: Ozzy Zig Needs Gig—has own PA. המודעה הזאת משכה את תשומת ליבם של טוני איומי וביל וורד. אוזי הביא את חברו ללהקת "Rare Breed" - הבסיסט Geezer Butler.


12. הארבעה צירפו אליהם את גיטריסט הסלייד Jimmy Phillips ואת הסקסופוניסט Alan "Aker" Clarke וקראו ללהקתם "Polka Tulk Blues Band", אך אחרי שתי הופעות בלבד השניים האחרונים פוטרו והלהקה שינתה את שמה ל- "Earth" בספטמבר 1968.


13. זמן קצר לאחר מכן Iommi עזב את ההרכב והצטרף ללהקת "Jethro Tull". הוא ניגן איתם בשתי הופעות, המפורסמת ביניהן היא "The Rolling Stones Rock & Roll Circus" ששוחררה גם באודיו וגם בוידאו.


14. איומי חזר ל- "Earth" כבר בנובמבר 1968 ובאוגוסט 1969 הלהקה שינתה את שמה ל- "Black Sabbath", כדי למנוע בלבול עם להקה אחרת שפעלה באנגליה באותה תקופה.


15. את האלבום הראשון "Black Sabbath" הוא שחרר עם הלהקה ביום שישי ה- 13 לפברואר 1970.


16. זה לא היה עוד סתם תקליט בכורה, אלא אלבום שמהווה את עמוד התווך של ז'אנר ה- Heavy Metal והאלבום שיניח את היסודות ל- Doom Metal, עם צליל כבד, מתכתי וקודר במיוחד.


17. הצליל הזה מיוחס בחלקו לתאונה שעבר Iommi במפעל מתכות בגיל 17, בה הוא איבד את קצות שתי האצבעות האמצעיות בידו הימנית. כתוצאה מהתאונה הוא היה בטוח שלא יוכל לנגן עוד.


18. הוא שמאלי ולכן דווקא היד הימנית שלו צריכה להיות על צוואר הגיטרה, מה שיכול היה באמת למנוע ממנו לנגן.


19. בכדי להתגבר על הכאב והמגבלה שנוצרו מחיתוך האצבעות, Iommi עטף אותן בכובעוני פלסטיק קטנים, שגזר, חימם והלחים מבקבוקי פלסטיק, דבר שתרם לצליל המטאלי שבקע מהגיטרה.


20. מה שהוסיף עוד לסאונד האפל והמטאלי היתה העובדה שאיומי נהג לשחרר קצת את מיתרי הגhטרה בכדי למנוע לחץ על אצבעותיו ולאפשר לו למתוח את המיתרים בבמהלך הנגינה ביתר קלות. בתחילה זה היה בחצי טון ובהמשך אפילו הוריד את כיוון הגיטרה בטון וחצי, כגון באלבום "Master Of Reality".


21. בכדי לנגן באותו סולם כמו Iommi נאלץ גם Geezer Butler להוריד את כיוון גיטרת הבס שלו באותם חצאי טונים, דבר שתרם אפילו יותר לצליל הכבד והקודר, שהפך למזוהה עם "בלאק סאבאת'".


22. בשנת 1973 נשא איומי את אשתו הראשונה - Susan Snowdon לאשה. הקטע שנוגן בדרך לחופה היה "Fluff" מהאלבום "Sabbath Bloody Sabbath" ושושבינו של איומי היה מתופף "לד זפלין" John Bonham.


23. באותה שנה מפיק Iommi ומנגן באחד השירים באלבום "Orexis of Death" של להקת "Necromandus". האלבום הזה ישוחרר רק בשנת 1999.


24. בשנת 1979 לאחר מספר אלבומי מאסטרפיס ששחררה בלאק סאבאת' עם אוזי אוסבורן נאלצו Iommi וחבריו לפטר אותו בשל בעיות התמכרות והתנהגות. Iommi היה הראשון מבין חברי הלהקה להיפגש עם מחליפו של אוזי Ronnie James Dio בביתו של Iommi בבברלי הילס.


25. כבר במפגש הראשון עם דיו החל Iommi לכתוב איתו את החומרים לאלבום הראשון של ההרכב השני של בלאק סאבאת' – "Heaven And Hell". באלבום הזה יהיה איומי בין האחראים על עדכון הסאונד של "בלאק סאבאת'" והתאמתו לרוח התקופה.


26. לאחר שני אלבומים מוצלחים מאוד עם דיו מסתיימת לה האידיליה ואיומי מוצא את עצמו מחפש שוב אחר זמר שיוביל את הלהקה. שמות רבים הוצעו כמחליפים אך איומי זוכר ש- Ian Gillan היה השם שהכי התאים. הוא פנה לגילאן שבתחילה לא התלהב אך אחרי לילה ארוך של שכרות בפאב באוקספורד גילאן התרצה והתחייב לפרוייקט.


27. גילאן עוזב אחרי אלבום אחד ,Born Again" שיצא בשנת 1983 והפעם גם Geezer Butler מחליט לעזוב כשהוא מותיר את טוני לבד.


28. טוני מחליט להוציא אלבום סולו ומגייס את הבסיסט-זמר Glenn Hughes לפרוייקט. עם זאת בלחץ חברת התקליטים האלבום "Seventh Star" יוצא בשנת 1984 תחת השם "בלאק סאבאת'".


29. בשנת 1985 חובר איומי לחברי ההרכב המקורי של "בלאק סאבאת'" לאיחוד חד-פעמי במסגרת מופע ה- "Live Aid".


30. במחצית שנות השמונים היה איומי מאורס לזמרת והיוצרת Lita Ford. באותה תקופה הוא מפיק עבורה את האלבום "The Bride Wore Black", אך האלבום הזה מעולם לא שוחרר שכן מערכת היחסים בין השניים לא נגמרה יפה ופורד לא רצתה לשחרר את האלבום לאחר מכן.


31. בשנת 1987 מתחילה תקופת Tony Martin של "בלאק סאבאת'", כאשר איומי משמש בחלקה כחבר ההרכב המקורי היחיד, שוב ללא Geezer Butler. בתקופה זו ישחרר ההרכב 5 אלבומים במשך 8 שנים עד שנת 1995, עם הפסקה קצרה לצורך איחוד ההרכב עם רוני ג'יימס דיו באלבום"Dehumanizer" משנת 1992.


32. למעשה Tony Iommi היה חבר הלהקה המקורי היחיד שניגן והשתתף בכל אחד ואחד מ- 19 אלבומי האולפן של "בלאק סאבאת'", על הרכביה השונים.


33. בשנת 1992 מופיע Tony Iommi במופע הטריביוט לזכרו של פרדי מרקורי, לצידם של חברי להקת קווין. Brian May הוא חבר טוב של איומי ומעבר לעובדה שהתארח בשיר "When Death Calls" מהאלבום "Headless Cross" של "בלאק סאבאת'", יש כבר הרבה שנים דיבור שהשניים מעוניינים לשחרר משהו ביחד.


34. בשנת 1993 משתתף איומי בכתיבה ובנגינה בשיר "Starcrossed (Lovers in the Night)" מתוך האלבום "Death and Progress" של להקת "Diamond Head".


35. בשנת 1999 מתארח איומי בשיר "Utopian Blaster" מתוך האלבום "The "Carnival Bizarre של להקת "Cathedral".


36. בשנת 2000 משחרר איומי את אלבום הסולו הראשון שלו "Iommi". באלבום מתארחים אמנים מהשורה הראשונה של המטאל, כגון: Henry Rollins, Serj Tankian, Dave Grohl, Billy Corgan, Phil Anselmo, Peter Steele ו- Ozzy Osbourne.

(Photo: Larry Hulst)


37. בשנת 2004 הוא משחרר את אלבום הסולו השני שלו "The 1996 DEP Sessions", אשר כלל הקלטות שביצע איומי עם Glenn Hughes בשנת 1996 אך לא שוחררו מאז.


38. איומי ימשיך את שיתוף הפעול עם Glenn Hughes באלבום הסולו השלישי שלו "Fused" ששוחרר בשנת 2005.


39. בשנת 2006 מתארח איומי באלבום "Gillan's Inn" של הסולן Ian Gillan.


40. באוקטובר 2009 חובר איומי שוב ל- Ian Gillan והשניים מקימים את הסופרגרופ "WhoCares" שכולל גם את Jon Lord, את Jason Newsted ואת Nicko McBrain.


41. הסופרגרופ הזה משחרר בשנת 2011 את הסינגל "Out of my Mind" ובהמשך משוחרר גם אלבום מלא למען גיוס כספים למען שיקום ארמניה, לאחר רעידת האדמה שפקדה אותה בסוף שנות השמונים.


42. באוקטובר 2006 חובר איומי לחברי הרכב Dio של בלאק סאבאת', תחת השם "Heaven & Hell", יוצא איתם לסיבוב הופעות ומשחרר איתם בשנת 2009 את אלבום האולפן "The Devil You Know".


43. בשנת 2012 מאובחן איומי כחולה סרטן Lymphoma, הוא עובר טיפולים בהצלחה.


44. בשנת 2013 הוא כתב את השיר "Lonely Planet" אשר ייצג את ארמניה באירווויזיון של אותה שנה.


45. באותה שנה הוא זכה לקבל תואר ד"ר של כבוד מאוניברסיטת "Coventry" על תרומתו למוזיקה.


46. שנת 2013 היתה עמוסה עבור איומי, הוא גם משחרר יחד עם בלאק סאבאת' את האלבום "13" המעולה, אלבום המסמן את חזרתו של Ozzy Osbourne להרכב. לאחר 4 שנים של הופעות, ב- 4 לפברואר 2017 יערוך גם ההרכב הזה את הופעתו האחרונה.


47. לאיומי יש שתי אזרחויות - אנגלית ואיטלקית.


48. בשנת 2019 התארח איומי בשיר Astorolus - The Great Octopus מהאלבום The Door to Doom של להקת Candlemass.


49. בשנת 2011 דירג מגזין הרולינג סטון את איומי במקום ה- 25 מתוך 100 הגיטריסטים הטובים בכל הזמנים.


50. בשנת 2012 קוראי מגזין "Guitar World" דירגו אותו במקום השביעי מבין הגיטריסטים הגדולים בכל הזמנים.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

505 views

Enjoying the Blog? Subscribe to get it right to your mail!

Thank you !!

bottom of page