top of page

Rush - Exit... Stage Left

היום בשנת 1981 שחררה "Rush" את אלבום ההופעה הכפול השני שלה - "Exit... Stage Left".



אז כמו שציינו בסיקור על אלבום ההופעה הראשון של הלהקה All the World's a Stage משנת 1976, הלהקה עשתה לה מנהג לשחרר אלבום הופעה על כל ארבעה אלבומי אולפן. המסורת הזאת נמשכת גם כאן עם אלבום שמסכם את ארבעת אלבומי האולפן של הלהקה החל מ- "A Farewell to Kings" משנת 1977 ועד ל- "Moving Pictures" משנת 1981, כאשר כל השירים באלבום ההופעה הכפול הזה, למעט שניים "Beneath, Between & Behind" ו-"A Passage to Bangkok", נלקחו מארבעת האלבומים הנ"ל.


האלבום הזה מייצג במובן מסוים את ההיפך הגמור מאלבום ההופעה הראשון "All the World's a Stage". עוד על אותו אלבום קראו כאן:


אם אלבום ההופעה הראשון הביא לנו את "Rush" כפי שהיא נשמעת על הבמה ללא פילטרים וסינונים, בוסרית, ספונטנית, נועזת ומחוספסת, הרי שהאלבום הזה הרבה יותר מחושב, נקי ומסונן, לפעמים אפילו יתר על המידה. עבודת האולפן והעריכה המוקדמת מאפשרת לנו אומנם להאזין לכל הכלים והצלילים באיכות טובה יותר, תוך סינון רעשי קהל ורקע, אך היא פוגמת קצת בתחושה שמדובר כאן בהופעה.


בולטת במיוחד העובדה שכמעט כל רצועה באלבום הזה מופרדת מרעותה ברווח של שקט, ממש כמו אלבום אולפן. באופן זה כמעט כל שיר מסתיים בפייד אאוט של תרועות הקהל בעוד שהשיר שלאחריו מתחיל בפייד אין. העובדה הזאת מפריעה לזרימה הטבעית של האלבום ופוגמת בתחושה שמדובר כאן בהופעה.


אבל שלא תטעו, למרות הביקורת הקטנה שלנו בעניין העריכה, אלבום ההופעה הזה הוא אחד הגדולים של הלהקה. הוא תופס את "Rush" בשיאה לאחר שרשרת אלבומי מופת ששחררה בין השנים 1976-1981. בחירת השירים מעולה, הביצועים מדהימים ולעיתים אף עולים על המקור. הנגינה מהודקת ומסונכרנת להפליא והסאונד עשיר, מגוון וכל-כך מלא, עד כי זה פשוט בלתי נתפס שכל הכלים הנשמעים כאן מנוגנים אך ורק על-ידי שלושה אנשים, ללא אפקטים וללא התערבות של יד נעלמה כלשהי.


שירי האלבום הוקלטו בשני סשנים שונים במהלך השנים 1980-1981. הצד השני של תקליט הויניל הוקלט באולם "אפולו" שבגלסגו, סקוטלנד בהופעות שערכה הלהקה בימים 10-11 ליוני 1980. יתר שירי האלבום הוקלטו באולם ה- "פורום" שבמונטריאול קנדה ב- 27 למרץ 1981.


יש באלבום ההופעה הזה כמה ביצועים בלתי נשכחים שיש בהם ערך מוסף על גירסאות המקור או שהם אפילו מתעלים עליו.


שיר הפתיחה האולטימטיבי "The Spirit of Radio" שממחיש כאן את העוצמה והדיוק שיש ללהקה הזאת. הביצוע לשיר "Red Barchetta" שמצליח להעביר כאן את התחושה והאדרנלין הזורם בעורקים במהלך הנסיעה המהירה על הברצ'טה האדומה. הקטע האינסטרומנטאלי "YYZ" אשר נמתח מ- 4:24 דקות בגירסת האלבום ל- 7:45 בגירסת ההופעה בכדי לאפשר לפרופסור לענג אותנו בסולו התופים המדהים שלו שגם ארבעים שנה אחרי גורם לנו להחסיר פעימת לב על כל פעימת תוף. הפלירטוטים של Neil Peart עם כלי ההקשה בשיר "A Passage to Bangkok", במיוחד עם פעמון הפרה. הביצוע המרטיט לשיר "Closer to the Heart" שמקבל כאן עוצמות אחרות שמגיעות מהקהל שמצטרף בשירה. הגירסה לשיר "Jacob's Ladder" שמקבל כאן תוספת של אינטרו מיוחד ומקסים הלקוח מתוך Ebb Tide של Robert Maxwell משנת 1953. הקטע הקצר והקלאסי "Broon's Bane" שמהווה קדימון לשיר האלמותי "The Trees", ושאותו תוכלו למצוא אך ורק במופע הזה. כמה קצר ככה מרגש ויפה. Alex Lifeson כתב אותו כמחווה למפיק הנודע של הלהקה Terry Brown שכינויו על-ידי החברים היה Broon. הביצוע ליצירה "Xanadu" אשר ללא ספק מתעלה על המקור ונותן לנו הצצה נדירה לגיוון האדיר של כלי הנגינה עליהם מסוגל הטריו לנגן. Geddy Lee מנגן כאן על בס, קלידים, גיטרה, בס פדאל, לייפסון על בס פדאל, גיטרה חשמלית, גיטרה 12 מיתרים ו- Neil Peart האגדי מנגן פה כמעט על כל דבר שניתן להכות עליו במקלות תופים או בפטיש. להאזין ולא להאמין שאת כל הצלילים הללו מפיקים שלושה אנשים בלבד. וכמובן הביצוע האלמותי לקטע האינסטרומנטאלי "La Villa Strangiato" שמוכיח קבל עם ובמה את יכולות הנגינה הוירטואוזיות של כל אחד ואחד מחברי הלהקה וכולל גם סולו בס קצר ותוספת של כמה משפטים משעשעים של Geddy Lee לקראת הסוף, אשר לא הופיעו בגירסת האלבום.


כאן המקום לציין ששנה לאחר הוצאת האלבום שחררה הלהקה גירסת וידאו VHS אשר צולמה בהופעת הלהקה ב- 27 למרץ בפורום שבמונטריאול. כזכור, מרבית שירי האלבום הוקלטו במהלך ההופעה הזאת, אך גירסת ה- VHS כוללת סדר שונה של השירים ותוספות, כמו "Limelight", "By-Tor and the Snow Dog" והמיני מחרוזת בסוף המופע הכוללת את השירים "In the End", "In the Mood" ו- "2112: Grand Finale".


עטיפת האלבום מעניקה לנו מבט אל הבמה שמצולם מזווית היציאה השמאלית שלה, ממש כמו שם האלבום. העטיפה מהווה גם סוג של רטרוספקטיבה של אלבומי הלהקה והיא כוללת פרט אחד מכל שמונת האלבומים הראשונים שלה. לדוגמא: הלוגו של האלבום הראשון "Rush", הינשוף של "Fly By Night", הליצן של "A Farewell to Kings", האיש הערום מהאלבום "Hemispheres", הדוגמנית מהאלבום "Permanent Waves", הפועלים מהאלבום "Moving Pictures" מחזיקים בציור של האלבום "Caress Of Steel" הלוגו של "2112" ועוד...


ועכשיו בנימה קצת אישית, האלבום הזה הינו מאוד מיוחד עבורנו. זה אלבום ההופעה שהכי נחרש אצלנו מכל אלבומי ההופעה של הלהקה. אין ספור שעות של האזנה, ואף יותר מכך שעות של צפייה במהדורת ה- VHS של ההופעה ששוחררה שנה לאחר מכן בשנת 1982. האלבום הזה ליווה אותנו ארבעה עשורים ובכל האזנה או צפייה בהופעה הזאת עולים בנו הרבה מאוד זיכרונות ותחושות טובות.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


והפעם אתם חייבים לצפות גם בהופעת ה- VHS, זו פשוט הופעה מדהימה שתיתן לכם הזדמנות לצפות מקרוב ביכולות המדהימות של חברי הלהקה כאן:


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

141 views

Enjoying the Blog? Subscribe to get it right to your mail!

Thank you !!

bottom of page