top of page

Ronnie James Dio

היום נספר לכם על אחד מהזמרים האהובים עלינו ביותר - Ronnie James Dio.

(Photo: Richard E. Aaron)


רוני הוא ללא ספק בעל אחד מהקולות הגדולים, והייחודיים בעולם המטאל, זמר, כותב ומלחין אגדי, החתום על כמות אדירה של יצירות מופת. מי שהיה חבר בכל-כך הרבה הרכבים גדולים כמו: Rainbow", "ELF", "Black Sabbath", "Dio", "Heaven & Hell ואשר היה חלק מעוד עשרות שיתופי פעולה אחרים. האיש שהעלה את הפופולריות של סימן "הקרניים" המפורסם (Metal Horns Trademark) והפיכתו לסמל של כל אוהדי המטאל וההארד רוק למיניהם.


אז לכבודו של האיש ואגדת המטאל, כתבנו 50 עובדות מעניינות עליו, והכנו לכם גם פלייליסט של מיטב הרגעים הגדולים שלו במהלך כ- 50 שנות קריירה מפוארת, המסודר באופן כרונולוגי.


1. הוא נולד ב- 10 ליולי 1942 בעיר פורטסמות', ניו המפשיר בארה"ב בשם Ronald James Padavona.


2. כבן יחיד להורים ממוצא איטלקי הוא הרבה להאזין בילדותו לאופרה והושפע מאוד מזמר האופרה הטנור Mario Lanza.


3. כבר בגיל 5 הוא החל ללמוד לנגן בחצוצרה, אך בהמשך למד גם לנגן על קרן צרפתית ועל גיטרה בס.


4. את להקתו הראשונה הוא הקים בשנת 1957, בעודו בתיכון "The Vegas Kings", בהמשך הלהקה שינתה את שמה ל- "Ronnie and the Rumblers" ול- "Ronnie and the Red Caps". רוני ניגן בהרכב בחצוצרה, בגיטרה בס וגם שר.

(Photo: Sleazeroxx.com)


5. בשנת 1960 הוא סיים את לימודי התיכון וקיבל מילגה מבית הספר היוקרתי למוזיקה Juilliard. רוני העדיף להתמקד במוסיקת רוק ווויתר על המילגה.


6. בהמשך החל רוני ללמוד רוקחות באוניברסיטת בופאלו אך הוא פרש לאחר שנתיים כדי להתמקד במוזיקה ובהרכב "Ronnie and the Red Caps".


7. רוני מעולם לא קיבל שיעורי פיתוח קול הוא פשוט אימן את עצמו באמצעות טכניקות נשימה אותן רכש במהלך הנגינה על חצוצרה.


8. את השם Dio רוני אימץ לראשונה בשנת 1960. זה היה במהלך הקלטת הסינגל השני של הלהקה. בהמשך הלהקה תשנה שוב את שמה ל- "Ronnie Dio and the Prophets".


9. הדעות חלוקות באשר לסיבה בגינה רוני הוסיף את הכינוי Dio לשמו. יש הגורסים שהשם הושאל מחבר המאפיה האיטלקית בארה"ב Johnny Dio, אחרים גורסים שסבתו של רוני ציינה שיש לו "מתת אל" (Dio באיטלקית = God), ולכן הוא צריך להוסיף את הכינוי לשמו.


10. הלהקה המשיכה תוך שינוי הרכבים מינורי עד שבשנת 1967 שונה שמה ל- "The Electric Elves" ובהמשך ל- "The Elves".


11. האלבום הראשון של ההרכב שוחרר בשנת 1972 תחת השם "ELF", דיו שר, ניגן בגיטרת בס והשתתף בכתיבת כל השירים.

(Photo: Pinterest.es)


12. בהמשך שחררה הלהקה עוד שני אלבומים "Carolina County Ball" משנת 1974 ו- "Trying to Burn the Sun" משנת 1975. דיו התמקד שם כבר בשירה כשהוא זונח את עמדת הבס.


13. החל משנת 1972, הפכה ELF למופע הפותח הכמעט קבוע של "Deep Purple" וכך נוצר הקשר הראשוני בין דיו לבין יתר חברי "דיפ פרפל" ובראשם Roger Glover ו- Ritchie Blackmore.


14. קשר זה ייצור את שיתוף הפעולה הראשון של דיו עם חברי "דיפ פרפל", כאשר בשנת 1974 הוא מתארח באלבום הסולו הראשון של Roger Glover שנקרא: - "The Butterfly Ball and the Grasshopper's Feast".


15. בפברואר 1975 בלקמור עוזב את "דיפ פרפל" וחובר אל Ronnie James Dio, ממנו התרשם מאוד שעה שחימם יחד עם להקתו "ELF" את "דיפ פרפל". השניים מתחילים להרכיב את ההרכב הראשון של להקת "Rainbow", אשר היה מבוסס כולו על חברי להקת "ELF" (מינוס הגיטריסט כמובן).


16. יחד עם ההרכב הזה מקליטים דיו ובלקמור את אלבום הבכורה המדהים "Ritchie Blackmore's Rainbow". דיו השתתף בכתיבת כל השירים באלבום למעט שתי גירסאות הכיסוי.


17. בהמשך משחרר דיו יחד עם בלקמור וריינבו עוד שני אלבומי אולפן מעולים, "Rising" משנת 1976 ו- "Long Live Rock 'n' Roll" משנת 1978, כאשר בתווך משוחרר אלבום ההופעה "On Stage" בשנת 1977.


18. בשנת 1978 מתארח דיו באלבום הסולו השני של David Coverdale שנקרא "Northwinds".


19. בשנת 1979 ולאחר 3 אלבומים מצליחים עם "Rainbow" עוזב Ronnie James Dio את הלהקה כשהיא בשיאה, וזאת בשל חילוקי דעות אומנותיים עם בלקמור, אשר ביקש לקחת את הלהקה לכיוון מסחרי יותר.


20. באותה שנה מפטרת "Black Sabbath" את Ozzy Osbourne ובתו של אמרגן הלהקה, שרון ארדן (שבהמשך תהפוך לשרון אוסבורן), מציעה לחברי סבאת' לשתף פעולה עם דיו.


21. כבר במפגש הראשון של דיו עם Tony Iommi נכתב השיר "Children Of The Sea" אחד הגדולים של "סאבאת'" בכל תקופותיה.


22. טוני איומי תיאר את תהליך הכתיבה עם דיו כשונה, חדשני ומרענן. בעוד שאוזי נהג לשיר יחד עם הריף עצמו, דיו אילתר במלודיות סביב הריף, וזה גרם לטוני איומי לפתוח את עיניו לאפשרויות מוזיקליות חדשות.


23. האלבום הראשון של דיו עם בלאק סאבאת' "Heaven and Hell" שוחרר בשנת 1980 וזכה לביקורות מצוייניות. דיו הצליח להפיח רוח חדשה בלהקה ולהביא לתחייתה המחודשת, אך האתגר הגדול שלו היה להיכנס לנעליו הגדולות של אוזי ולכבוש את גם ליבם של המעריצים האדוקים של הלהקה.


24. כחלק מהליך "הכיבוש" של דיו את לב המעריצים הוא היה זקוק לסימן היכר משלו. אוזי נהג להשתמש בהופעות בסימן ה- V באצבעות ידיו. רוני היה זקוק לסימן משלו אבל הוא לא יכול היה להיראות כמו קודמו ולכן הוא בחר בסימן בו סבתו האיטלקית נהגה להשתמש לסילוק "עין רעה" – סימן הקרניים הידוע היום כ"קרני המטאל".


25. בשנת 1980 מארח דיו באלבום הסולו הראשון של הגיטריסט Kerry Livgren הידוע בין היתר מלהקת "Kansas".


26. בשנת 1982 משחרר דיו יחד עם בלאק סאבאת' את "Mob rules" האלבום השני והאחרון שלו עם הלהקה עד האיחוד עשור לאחר מכן בשנת 1992 עם האלבום "Dehumanizer". מיד אחרי שחרור האלבום יחלו חיכוכים בין חברי הלהקה על רקע העובדה שדיו קיבל הצעה מחברת וורנר להוציא אלבום סולו.


27. חיכוכים אלה ילכו ויתעצמו במהלך ביצוע המיקסים לאלבום ההופעה "Live Evil" ובשיאם יעזבו דיו והמתופף Vinnie Appice את הלהקה ויקימו יחד עם הבסיסט Jimmy Bain חברו של דיו מלהקת "Rainbow" ועם גיטריסט, שהיה אז צעיר ולא מוכר – Vivian Campbell, את ההרכב Dio.


28. אלבום הבכורה הראשון של ההרכב Dio משוחרר בשנת 1983. "Holy Diver" מהווה אבן דרך בעולם המטאל והוא מציג לנו את יכולת הכתיבה והביצוע המדהימים של רוני דיו.


29. בהמשך ישחרר דיו עם ההרכב הנושא את שמו עוד 9 אלבומי אולפן, האחרון משנת 2004.


30. בשנת 1985 היה דיו שותף לפרוייקט הצדקה "Band Aid", אשר היו את תשובת עולם מטאל למופע ה- Live Aid מאותה שנה. דיו כותב לטובת הפרויקט את השיר "Stars" אשר בוצע על-ידי הרכב הסופרסטארים של עולם המטאל "Hear 'n Aid".


31. בת 1997 משתתף דיו באלבום הקאברים של Pat Boone אשר נקרא: "In a Metal Mood: No More Mr. Nice Guy".


32. בשנת 1999 הוא משתתף במופע של דיפ פרפל - "In Concert with The London Symphony Orchestra".


33. בשנת 2001 משחרר ההרכב "Tenacious D" את אלבום הבכורה שלו, הכולל שיר טריביוט לדיו שנקרא Dio.


34. דיו גם הופיע בתפקיד עצמו בסרט "Tenacious D in The Pick of Destiny" של ההרכב, אשר יצא בשנת 2006, ותרם את קולו לשיר "Kickapoo" מתוך הפסקול.


35. בשנת 2005 מילא דיו את תפקיד "Dr. X" באלבום הקונספט "Operation: Mindcrime II" של "Queensrÿche". דיו גם הופיע כאורח בהופעת הלהקה בה בוצעה אופרת הרוק.


36. באותה שנה הגיע דיו לישראל להופעה אחת שנערכה בגני התערוכה.


37. בשנת 2006 השתתף דיו באלבום "Gillan's Inn" של הזמר Ian Gillan.


38. באותה שנה השתתף דיו באלבום "Welcome to the Nightmare - an All-Star Salute to Alice Cooper" - אלבום הטריביוט ל- Alice Cooper, וביצע יחד עם סטיב לוקאתר את השיר "Welcome to My Nightmare".


39. עוד בשנת 2006 הצטרף דיו לחבריו מבלאק סבאת', Tony Iommi, Geezer Butler ו- Vinnie Appice. יחד הם מקליטים שלושה שירים חדשים לטובת אלבום אוסף של תקופת דיו בלהקה שנקרא: "Black Sabbath: The Dio Years".


40. שיתוף הפעולה הזה יצר תיאבון לחברי ההרכב אשר יצאו לסיבוב הופעות תחת שם ההרכב - "Heaven & Hell" – הקרוי על שם האלבום הראשון של דיו בתקופת בלאק סבאת'.


41. בשנת 2008 השתתף דיו באלבום האוסף "We Wish You a Metal Xmas and a Headbanging New Year", וביצע את השיר "God Rest Ye Merry Gentlemen" יחד עם טוני איומי, רודי סרזו וסיימון רייט.


42. באותה שנה התארח דיו באלבום "legacy" של הרכב הבנות "Girlschool".

(Photo: CBSnews.com)


43. במקביל המשיך דיו בסיבוב ההופעות עם "Heaven & Hell" כשתוך כדי חברי הלהקה עובדים על אלבום האולפן הראשון שלהם תחת שם זה, אשר שוחרר בשנת 2009 ונקרא "The Devil You Know".


44. באותה שנה אובחן דיו כחולה בסרטן ושנה לאחר מכן הודיע ההרכב על ביטול סיבוב ההופעות. הופעתו האחרונה של דיו עם ההרכב נערכה ב- 29 לאוגוסט 2009.


45. באפריל 2010 קיבל דיו את פרס זמר מטאל הטוב ביותר של מגזין "רבולבר". זו היתה הופעתו האחרונה של דיו בציבור.


46. כחודש לאחר מכן ב- 16 למאי 2010 הלך דיו לעולמו והוא בן 67.


47. דיו נכנס להיכל התהילה של המטאל בשנת 2017.


48. בכל 50 שנות הקריירה שלו, דיו מעולם לא צרך סמים.


49. בשנת 2010 שחרר ההרכב "Jorn" אלבם טריביוט לכבודו של דיו אשר כלל בין היתר את השיר "Song For Ronnie James".


50. בשנת 2014 חלקו חברי קהילת המטאל כבוד אחרון לרוני ג'יימס דיו עם אלבום המחווה "Ronnie James Dio: This is Your Life".


ועכשיו לפלייליסט שהכנו עבורכם ממיטב הרגעים הגדולים של דיו במהלך 40 שנות קריירה מפוארת, המסודר באופן כרונולוגי: לחצו כאן.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

695 views

Enjoying the Blog? Subscribe to get it right to your mail!

Thank you !!

bottom of page