top of page

Mike McCready

הוא אחד הגיטריסטים הגדולים בעשורים האחרונים, שלטעמנו לא מספיק מוערך.

אז היום באנו לספר לכם עליו, אבל גם כדי לשנות דעה.


(Photo: AP)


1. הוא נולד בפנסקולה, פלורידה, ב-5 לאפריל 1966 בשם Michael David McCready.


2. עוד בהיותו תינוק משפחתו עברה לסיאטל וושינגטון.


3. כשהיה ילד הוא האזין למוזיקה שהוריו ניגנו בבית כמו סנטנה וגי'מי הנדריקס.


4. כשהתבגר קצת הוא כבר הקשיב ללהקות כמו ארוסמית' וקיס אותן הכירו לו חבריו.


5. הכלי הראשון עליו ניגן היה תופי בונגו.


6. בגיל 11 רכש את הגיטרה הראשונה שלו והחל ללמוד שיעורי גיטרה.


7. כבר בגיל 14 הקים את ההרכב הראשון שלו – "Warrior", אשר בהמשך שינה את שמו ל- "Shadow".



8. זה התחיל כהרכב שניגן גירסאות כיסוי אך בהמשך החברים כתבו גם חומר מקורי כשאחת ההשפעות עליהם היתה KISS. הם אפילו הקליטו קלטות דמו.


9. לאחר שסיים את לימודי התיכון מקרידי עבד בפיצרייה.


10. בגיל 21 אובחן מקרידי כחולה במחלת קרוהן – מחלת מעי דלקתית. מייק מאוד פעיל ועוסק בהעלאת המודעות למחלה.


11. בשנת 1986 הוא עבר יחד עם הלהקה ללוס אנג'לס בניסיון להשיג חוזה הקלטות.


12. לאחר שנתיים שבהם ניגנו בפאבים מקומיים אך לא הצליחו להשיג חוזה הקלטות, חזרה הלהקה לסיאטל ומיד לאחר מכן התפרקה.


13. בשלב זה איבד מקרידי עניין במוזיקה, בתוך יאושו הוא אפילו הפסיק לנגן בגיטרה, גזר את שערו ונרשם ללימודי קולג' כשבלילות הוא עובד בחנות להשכרת סרטי וידאו.


14. ואז קרה דבר מופלא. מקרידי נכח בהופעה של Stevie Ray Vaughan וקיבל השראה לחזור לנגן. הוא טען שהמופע היה חוויה רוחנית עצומה עבורו, שהחזירה לא את התשוקה לגיטרה.


15. הוא הצטרף להרכב "Love Chile" וחזר להופיע בפאבים ומועדונים.


16. באחת ההופעות נכח Stone Gossard שהיה חבר ילדות של מקרידי. הוא ראה אותו מנגן את השיר "Couldn't Stand the Weather" של Stevie Ray Vaughan והתרשם מאוד מביצועיו.


17. השניים החלו לנגן יחד ולאחר מותו של Andrew Wood ופירוקה של "Mother Love Bone" גוסארד שיכנע את מקרידי להקים יחד עם חברו הותיק עוד מימיי גרין ריבר, Jeff Ament הרכב חדש.


18. בעוד שהשלושה מנסים להשלים את ההרכב ההולך ומתהווה, הם קיבלו הצעה מ- Chris Cornell להצטרף לפרויקט לזכרו של אנדרו ווד. ההרכב שקיבל את השם "Temple Of The Dog" הושלם עם צירופו של חברו ללהקה של כריס קורנל – המתופף Matt Cameron.


19. למרות שזו היתה הפעם הראשונה של מקרידי באולפן יחד עם החברים האחרים, הוא לקח חלק מאוד משמעותי ביצירה.


20. אחד מרגעיו הגדולים של מקרידי באותו אלבום היה הסולו בן למעלה מ- 4 דקות בשיר "Reach Down". לדברי קורנל האוזניות של מקרידי נפלו במהלך הסולו ואת חציו השני הוא ניגן בלי לשמוע בכלל את יתר הכלים. גם מבחינת מקרידי זה אחד הסולואים שהוא הכי גאה בהם.



21. במהלך העבודה על האלבום של "Temple Of The Dog" הגיע לסיאטל לאודשנים ללהקה שהתהוותה בחור בשם Eddie Vedder. העבודה המשותפת יחד רק העצימה את החיבור בין החברים שלאחריה הוקמה להקת "Pearl Jam".


(Photo: Photo: Paul Bergen)


22. אלבום הבכורה "Ten" של הלהקה שוחרר באוגוסט 1991. מקרידי נטל שם בעיקר את תפקיד הגיטרה המובילה, הוא מעשיר מאוד את החומר והסגנון של האלבום, עם הטאצ' הבלוזי שהביא איתו כמי שהושפע מ- Stevie Ray Vaughan.


23. התרומה הראשונה של מקרידי ללהקה ככותב היתה בשיר "Yellow Ledbetter" אשר לא נכנס אמנם לאלבום הבכורה אך שוחרר כבי סייד לשיר "Jeremy".


24. אחד הסולואים האלמותיים של מקרידי באלבום הוא זה של השיר "Alive". הלהקה הקליטה גירסת דמו של השיר עוד בינואר 1991, כשעוד נקראה "Mookie Blaylock". במהלך הקלטות האלבום לא הצליחה הלהקה לשחזר את הקסם שקרה בזמן הקלטת הדמו והם החליטו להישאר עם גירסה זו ורק להוסיף לה את הסולו של מקרידי בסוף.



25. את הסולו לשיר "Alive" מייק ביסס על הסולו של אחד מגיבורי נעוריו, הגיטריסט "Ace Frehley" מלהקת "Kiss". מי שיקשיב לסולו החל מדקה 2:47 בשיר "She" מתוך האלבום 'Dressed To Kill" ישמע את הדימיון.


26. את הריף לשיר "Even Flow" כתב אומנם גוסארד, אך מקרידי התבקש לנגן אותו והוא הודה שהוא ניסה "לגנוב" כל מה שהוא למד מ- "Stevie Ray Vaughan" ולהכניס אותו לתוך השיר.


27. במהלך העריכה של האלבום השלישי של הלהקה "Vitalogy" נכנס מייק למכון לגמילה מסמים ואלכוהול.


28. בשל כך, מרבית מהתרומה של מייק לאלבום מתמקדת בהקלטות שהוא ביצע עוד במהלך סיבוב ההופעות של האלבום הקודם.


29. ללא קשר, זה היה אלבום שונה עבורו ביחס לשני האלבומים הקודמים כי סגנון האלבום לא התאים לסולואים ארוכים והירואיים כמו בשני האלבומים הראשונים של הלהקה.


30. בשנת 1993 השתתף מייק באלבום המחווה "Stone Free: A Tribute to Jimi Hendrix" שהוקדש לאחד מאלילו - Jimi Hendrix. זה היה תחת ההרכב M.A.C.C. שכלל גם את Jeff Ament, Matt Cameron ו- Chris Cornell (שם ההרכב הוא ראשי התיבות של החברים בו) והם ביצעו את השיר "Hey Baby (Land of the New Rising Sun)".


31. במכון הגמילה פגש מייק את ג'ון בייקר סאנדרס שגם הגיע מסיאטל והיה בתהליך גמילה. השניים החליטו להקים הרכב צדדי. הם צירפו את המתופף "Barrett Martin" מלהקת "Screaming Trees", ובהמשך מייק צירף גם את Layne Staley מלהקת "Alice In Chains". מייק חשב שזה יעזור לו להיות בחברת אנשים שנגמלו, על מנת להתאושש מהסמים. כך נולד הפרוייקט המופלא "Mad Season" ששיחרר אלבום מופתי, יחיד ומיוחד בשם "Above".


(Photo: Colombia Records)


32. מעבר לאלבום "Above", השתתפו מייק ו- "Mad Season" באלבום המחווה לג'ון לנון "Working Class Hero" משנת 1995, כאשר ביצעו את השיר "I Don't Wanna Be a Soldier".


33. באותה שנה הספיק גם מקרידי להשתתף יחד עם חבריו לפרל ג'אם באלבומו של ניל יאנג "Mirror Ball". בהמשך יצאו עמו חברי הלהקה לסיבוב הופעות ואף הגיעו לישראל.


34. באלבומה הרביעי של Pearl Jam בשם "No Code" משנת 1996 הרחיב מייק את קשת הכלים והחל לנגן גם על פסנתר. כמו-כן זהו האלבום הראשון בו ניתן למייק קרדיט על כתיבת שיר לבדו, ללא שיתוף חבר להקה אחר.


35. באותה שנה השתתף מייק באלבום "Dust" של "Screaming Trees", בשיר "Dying Days".


36. באלבום החמישי "Yield" שיצא בשנת 1998, מייק תרם יותר לכתיבה מאשר באלבומים הקודמים, ובין היתר כתב את הלהיט "Given to Fly".



37. בשנת 1999 השתתף מייק בפרויקט צדדי נוסף במסגרת ההרכב "The Rockfords". ההרכב שיחרר את אלבומו היחיד בשנת 2000.


(Photo: The Rockfords On Twitter)


38. במהלך העבודה על האלבום השישי "Binaural" ששוחרר אף הוא בשנת 2000, נכנס מייק שוב למכון גמילה. בשל כך תרומתו לאלבום מבחינת כתיבה היתה קטנה בהשוואה לאלבומים קודמים.


39. בשנת 2002 שחררה הלהקה את אלבומה השביעי "Riot Act". זה האלבום הראשון בו מנגן הקלידן Kenneth "Boom" Gaspar. מקרידי היה זה שדחף להכנסתו של קלידן על-מנת להעשיר את הצליל של הלהקה.


40. מעבר לתרומה של מקרידי לשירים שנכללו באלבום, כתב מקרידי את השיר "Down" ששוחרר כבי סייד בלבד, בהשפעת הופעה של להקת "Social Distortion" אותה העריץ.


41. באותה שנה השתתף מקרידי באלבום "Red Letter Days" של להקת "The Wallflowers".


42. בשנת 2004 התארח מייק באלבום "Jupiters Darling" של להקת "Heart". עוד התארחו באלבום Jerry Cantrell ו- Mike Inez.


(Photo: Rockpeperina.com)


43. בשנת 2006 מקרידי השתתף גם באלבום האינסטרומנטאלי "Fingerprints" של Peter Frampton.


44. בשנת 2012 התארח מקרידי באלבום הקאמבק של סאונדגארדן "King Animal", במהלך השיר "Eyelid's Mouth".


45. בשנת 2013 השתתף מייק באלבום ששחרר ההרכב "Walking Papers" אשר הוקם בסיאטל ומנה בין היתר את המתופף Barrett Martin אשר ניגן עם מייק ב- "Mad Season" ואת הבסיסט Duff McKagan.


46. בשנת 2016 היה מעורב מקרידי בפרוייקט נוסף שכלל את Barrett Martin ו- Duff McKagan ונקרא Levee" Walkers".


47. פרויקט מחווה נוסף של מקרידי עם Duff McKagan הוא "Raw Power". הרכב מחווה ל- Iggy Pop ששחרר בשנת 2016 את האלבום "Raw Power - A Tribute To Iggy & The Stooges Live From the Rooftop of Pike Place Market".


48. מעניין לציין שכל השירים אותם הלחין מקרידי לבדו לפרל ג'אם, למעט השיר "Force of Nature" מהאלבום "Backspacer", כללו כיוונים השונים מהכיוון המקורי של הגיטרה.


49. תרומתו הראשונה של מקרידי ככותב טקסטים היתה בשיר "Inside Job" מהאלבום הקרוי על שם הלהקה שיצא בשנת 2006 (האבוקדו).



50. בשנת 2007 נכנסו שני סולואים של מקרידי לרשימת 100 הסולואים הגדולים בכל הזמנים של מגזין Guitar World – אלו היו הסולואים לשירים "Alive" ו- "Yellow Ledbetter".


51. באותה שנה הוא נכנס יחד עם גוסארד לרשימת "Top 20 New Guitar Gods" של מגזין הרולינג סטון, תחת הכותרת "מפלצת בעלת 4 ידיים".


52. בשנת 2011 השתתף באלבום "Alone in This Together" של "Star Anna And The Laughing Dogs".


53. בשנת 2017 פירסם מקרידי ספר בעל השם הארוך: "Of Potato Heads and Polaroids: My Life Inside and Out of Pearl Jam" הכולל תמונות שצילם בהיסטוריה בפרל ג'אם.



54. בשנת 2018 הלחין את פסקול הסרט "Sadie". בנוסף הוא כתב יחד עם Peter Frampton שניים משירי הלהקה הדימיונית "Stillwater" מתוך הסרט "Almost Famous". את השלושה האחרים כתבה Nancy Wilson מלהקת Heart שהיתה נשואה אז לבמאי הסרט Cameron Crowe.


55. באותה שנה הוא שיתף פעולה עם KT Tunstall ו- Lea Julius בביצוע לשיר "I Won't Back Down" של Tom Petty.


56. הוא מדורג במקום הראשון ברשימת הגיטריסטים הכי פחות מוערכים של מגזין "Ultimate Guitar".


57. הגיטרה האהובה עליו ביותר מכל אוסף הגיטרות שלו היא פנדר סטרטוקסטר 1959, אותו הדגם עליו ניגן האיידול שלו – סטיבי ריי ווהן (תכלס היא משנת 1960).



(Photo: Thefretboard.co.uk)


58. בשנת 2020 שחררה Pearl Jam את האלבום ה-11 שלה "Gigaton" שלדעתנו מחזיר חזרה את הקסם המחוספס, העצבני והכל כך ממכר שאהבנו באלבומים הראשונים שלה.


59. הוא שחרר עד היום יחד עם פרל ג'אם 11 אלבומי אולפן, 15 אלבומי הופעה ושלושה אלבומי אוסף.


60. על הגאונות שלו על הגיטרה אמר כריס קורנל האגדי את המשפט הבא שמדבר בעד עצמו: “He’s got something in there; he’s infected, and that’s gonna come out again somewhere”.


61. אחד מהפרויקטים הצדדיים שלו היא להקת מחווה להרכב ההבי מטאל "UFO" שנקראת "Flight to Mars".


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

219 views

Enjoying the Blog? Subscribe to get it right to your mail!

Thank you !!

©2020 by FaceOff - עימות חזיתי All rights reserved

"FaceOff" - Israel's Rock Magazine, Music Blog & Podcast.

bottom of page