top of page

Jerry Cantrell

הוא בלונדיני... הוא זמר... הוא גיטריסט... הוא כשרון ענק... קבלו 54 עובדות על יקיר הגראנג' Jerry Cantrell.


(Photo: Scott Dachroeden)


1. שמו המלא הוא Jerry Fulton Cantrell Jr והוא נולד ב-Tacoma, Washington ב-18 למרץ 1966.


2. אביו היה חייל משוחרר ממלחמת ווייטנאם וג'רי פגש אותו לראשונה רק כשהיה בן שלוש, אחרי שהוא חזר מהמלחמה. אימו הייתה עוזרת אדמניסטרטיבת בבית ספר וג'רי היה האח הצעיר מבין שלושה.


3. הוריו התגרשו כשהיה בן שבע, בעקבות הטראומה מהמלחמה שאביו חווה. אביו הוא הנושא המרכזי בשיר Rooster וגם אימו Gloria מוזכרת בשיר.


4. רוסטר היה כינוי של אביו של קנטרל בילדותו לאור אישיותו ה"שוויצרית" וכרבולת השיער שהיתה לו ומאוחר יותר דבק בו גם במסגרת שירותו בוויטנאם. רוסטר הוא גם כינוי לחיילים שנשאו מקלע M60 כמו גם ליחידה בה שירת אביו של קנטרל בוויטנאם.


5. בתיכון הוא היה זמר מקהלה והתחרה בתחרויות שירה לאומיות, לאחר שנה הוא הפך להיות נשיא המקהלה ורביעית האחים הייתה שרה את ההמנון בכל משחקי הכדורסל של בית הספר.


6. המורה לדרמה והמורה למוסיקה הם שני האנשים שדחפו אותו הכי הרבה לכיוון המוסיקלי וכשאלבום הבכורה של Alice in Chains הגיע למעמד זהב הוא שלח לשני מוריו אלבום מזהב.


7. הכלי הראשון עליו ניגן ג'רי היה קלרינט.


8. כשהיה בן 12 אביו החורג שהיה נגן גיטרה לימד את ג'רי מספר אקורדים והיה מופתע מיכולת הנגינה של הילד. בעקבות כך אימו קנתה לו את הגיטרה הראשונה שלו.


9. ג'רי החל לנגן ברצינות ועל גיטרה חשמלית רק בגיל 17.


10. הגיטרה הראשונה שרכש ג'רי בעצמו הייתה Fender Stratocaster שיוצרה בקוריאה.


11. כשהיה בן 21 הוא איבד את סבתו ואת אימו שחלו במחלת הסרטן, האובדן הכניס את ג'רי לדיכאון שממנו הוא יצא אדם אחר, מאוד שונה ממה שהיה לפני כן. השיר Sunshine מהאלבום הראשון של הלהקה נכתב על המוות של אימו.


12. ג'רי גדל על מוסיקת קאנטרי ועד היום הוא מעריץ את הצורה שבה המוסיקה מרגשת ומדברת על רגשות, הוא רואה את עצמו כחצי רדנק וחצי יאנקי.


13. בשלב מאוחר יותר בחייו האמנים שהשפיעו עליו היו: ג'ימי הנדריקס, טוני אייומי, אנגוס יאנג, ג'ימי פייג', Heart, Rush, Fleetwood Mac ועוד רבים אחרים.


14. אחת מהעבודות הראשונות שלו היתה בחנות מוסיקה בשם Arnold and Morgan Music Company, שם הוא רכש את הגיטרה שלדבריו הייתה הגיטרה האמיתית הראשונה שלו מסוג G&L Rampage משנת 1984.



15. הלהקה הראשונה שלו הייתה Sinister עם Vinnie Chas מלהקת Pretty Boy Floyd שבהמשך שינתה את שמה ל-Raze.


16. בשנת 1986 הקים ג'רי להקה בשם Diamond Lie איתה הוא הופיע בעיר Tacoma ו- Seattle. במטרה להשיג חוזה הקלטות הם קליטו דמו של ארבעה שירים.


(Photo: Discogs.com)


17. שנה לאחר מכן פגש ג'רי את Layne Staley במסיבה בסיאטל כשהיה הזמר של Alice N’ Chains, באותה תקופה ג'רי היה ללא בית כי משפחתו גירשה אותו וליין הזמין אותו לגור בסטודיו The Music Bank.


אז הכל התחיל...


18. ג'רי קיבל מליין את הטלפון של בחורה בשם Melinda Starr שהייתה חברה של המתופף Sean Kinney, ג'רי שהיה צריך גם בסיסט רצה להשיג את Mike Starr שאיתו ניגן בעבר, רצה הגורל והוא היה אח של מלינדה שהרימה טלפון ומייק מיד התייצב.


19. השלושה חיפשו זמר ומאוד רצו את ליין איתם בהרכב. ליין סירב כי היה מעוניין להקים הרכב משלו. אז מה עשו השלושה? קיימו אודישנים לזמרים מאוד מאוד גרועים דווקא בנוכחתו של ליין, עד שבאודישן של חשפן שרצה להיות זמר, נשבר ליין והסכים להצטרף ללהקה.


20. אחרי מספר לא קטן של שמות כמו "Mothra", "Fuck", "Diamond Lie" ועוד החליטו החברים על השם "Alice In Chains", על בסיס שם הלהקה שהיתה לליין.


(Photo: Annamaria Disanto)


21. הדמו הראשון של הלהקה "The Treehouse Tapes" הושלם ב-1988. הוא מצא את דרכו אל Kelly Curtis ו- Susan Silver שניהלו את הלהקות "Mother Love Bone" ו- "Soundgarden". השניים העבירו את הדמו לחברת התקליטים Columbia והיא החתימה את הלהקה על חוזה, בספטמבר 1989.


22. ג'רי הוא הגיטריסט המוביל, הכותב המוביל וזמר נוסף בלהקה. הוא העניק ללהקה את נגיעות המטאל הכבדות והכל כך מוכרות, ואת ההרמוניה המדהימה שלו עם ליין בשירה.


23. אלבום הבכורה של הלהקה Facelift יצא באוגוסט 1990, ג'רי הקדיש את האלבום לאימו Gloria ולחברו הזמר Andrew Wood מלהקת "Mother Love Bone". הסינגלים שיצאו מהאלבום הם: "We Die Young", "Man in the Box", Sea of Sorrow" ו- "Bleed the Freak". זה האלבום הראשון מסצנת הגראנג' שהוכתר כזהב והוא גם היה מועמד לגראמי.



24. בפברואר 1992 שיחררה הלהקה את ה-EP הראשון שלה "SAP" שמורכב כולו משירים אקוסטיים. באלבום מתארחים Ann Wilson מהלהקה Heart ועוד צמד בשם "Alice Mudgarden".


25. יש סיפורים שבתחילת שנות ה-90 ג'רי עדיין היה חסר בית והוא נדד בין בתיהם של Kelly Curtis המנהל של Pearl Jam, שם הוא חלק חדר עם Eddie Vedder, לבין ביתו של Chris Cornell שם הוא חלק את ביתו עם אשתו דאז Susan Silver.


26. בספטמבר 1992 שוחרר אלבומה השני של אליס בשם "Dirt". זהו האלבום המצליח ביותר של הלהקה שיצר להיטים מטורפים כמו "Would?", "Rooster", "Them Bones" ועוד...והוא גם היה מועמד לפרס גראמי.



27. ה-EP השני של הלהקה, שגם הוא כולו אקוסטי בשם "Jar Of Flies" יצא בינואר 1994 והפך ל-EP הראשון בהיסטוריה הראשון של אליס שמגיע הישר למקום הראשון במצעד הבילבורד.


28. ביולי 1994 התפרקה הלהקה באופן זמני לשישה חודשים וחזרה בנובמבר 1995, עת שיחרורו של אלבומה השלישי שנושא את שם הלהקה. האלבום הגיע ישירות למקום הראשון במצעד וממנו יצאו הסינגלים: "Grind", "Heaven Beside You" ו- "Again". אלבום זה ציין את תחילתו של הסוף כשהפעם לא יצאה הלהקה לסיבוב הופעות לקידום האלבום ובעצם לא קיימה הופעות במשך שנתיים וחצי עד להופעת האנפלאגד...



29. הוא מגלם את תפקיד עצמו וכן את תפקידה של Nona Weisbaum בסרט ה"מוקומנטרי" שהפך לקאלט "The Nona Tapes" ששוחרר בדצמבר 1995 ונועד לקידום אלבומה השלישי של הלהקה "Alice In Chains".



30. ג'רי השתתף בסצנה קצרה בסרט "Jerry Maguire", בה שיחק כמוכר בחנות דפוס העוזר לטום קרוז להדפיס פליירים, זה היה בשנת 1996. הסרט בויים ע"י Cameron Crowe שביים גם את הסרט "Singles".


31. באפריל 1996 קיימה אליס את אחת ההופעות הגדולות והמדוברות ביותר במסגרת התוכנית MTV Unplugged. ג'רי עלה להופעה חולה כתוצאה מהרעלת קיבה וליין היה נראה גמור לגמרי מסמים ואלכוהול.


32. באותה שנה קיימה הלהקה את ארבעת ההופעות האחרונות שלה עם ליין, שנפטר שש שנים מאוחר יותר באפריל 2002. מאותה השנה לא קיימה הלהקה שום פעילות והתפרקה לגמרי.


33. עוד באותה שנה הקליט ג'רי את השיר הראשון שלו כאמן עצמאי, "Leave Me Alone" הוקלט במסגרת הפסקול לסרט "The Cable Guy" בכיכובו של ג'ים קארי. את השיר ג'רי הקליט כשהוא שר, מנגן על הבס והגיטרה ושין על התופים.


(Photo: Sandy Caspers)


34. באותה תקופה שחררה הלהקה שלושה אלבומי אוסף: "Nothing Safe: Best of the Box, Music Bank" ו-"Greatest Hits" ואלבום הופעה חיה אחד בשם LIVE.


35. ג'רי סיפר שהוא לא חשב לפתוח בקריירת סולו, הוא אהב מאוד להיות חלק מהלהקה, אך כשהמצב נראה לא טוב והעתיד בלתי ידוע הוא החליט לתפוס אומץ ולצאת לדרך עצמאית.


36. באפריל 1998 שיחרר ג'רי את אלבום הבכורה שלו Boggy Depot, לקידום האלבום הוא יצא לסיבוב הופעות עם שני חבריו מאליס ואפילו היווה מופע פותח ל'מטאליקה" ו"ואן הלן".



37. בשנת 2000 הכיר ג'רי את William DuVall והצטרף מדי פעם כאמן אורח בהופעות של להקתו.


38. במאי 2001 שבר ג'רי את הזרת שלו תוך כדי משחק פוטבול עם הגיטריסט שהופיע איתו, הוא נאלץ לעבור מספר ניתוחים והושתלה לו פלאטה מטיטניום וארבעה ברגים.


39. ביוני 2002 שיחרר ג'רי את אלבום הסולו השני שלו "Degradation Trip". באלבום התארחו אמנים כגון המתופף Mike Bordin מלהקת Faith No More, הבסיסט Robert Trujillo מלהקת "מטאליקה" והגיטריסט Chris DeGarmo מלהקת "Queensrÿche" שמקורה בסיאטל.



40. האלבום יצא חודשיים לאחר מותו של ליין והוקדש לזיכרו. בנובמבר יצא האלבום בגרסה מחודשת עם 11 שירים נוספים (ממש אלבום כפול), כאשר ההתאמה לאלבום כפול בוצעה נוכח מותו של ליין וכתיבת שירים נוספים.


41. וויליאם דובאל ולהקתו היו מופע חימום לסיבוב ההופעות של ג'רי שנועד לקידום האלבום, כשוויליאם עולה לשיר מדי פעם כזמר נוסף בשירים של אליס, מכאן החיבור בעתיד היה בלתי נמנע...


42. החל משנת 2003 ג'רי נקי משימוש בסמים ואלכוהול.


43. ג'רי עבד בשנת 2005 על אלבום חדש עם המתופף Stephen Perkins והבסיסט Chris Chaney, שניהם מלהקת "Jane's Addiction". האלבום תוכנן לצאת בשנת 2006 אך איחודה של "Alice In Chains" כפי שיתואר להלן מנע את יציאתו.


44. בפברואר 2005 חזרו שלושת חברי אליס הנותרים להופיע יחד בפעם הראשונה לאחר כמעט 10 שנים. זה היה בארוע התרמה לנפגעי הצונאמי.


45. השלושה יצאו לסיבוב הופעות עם זמרים אורחים רבים ומגוונים על מנת לחגוג את האהבה שלהם למוסיקה ולזכור את הימים שהיו פעם.


46. במהלך 2006 וויליאם דובאל הצטרף ללהקה באופן רשמי והפך לזמר הנוסף בלהקה. זה גרם להם לרצות להמשיך לכתוב ולהקליט מוסיקה חדשה.


(Photo: Johnny Buzerio)


47. בספטמבר 2009 הוציאה הלהקה המחודשת את אלבומה הרביעי "Black Gives Way to Blue", באלבום הזה ג'רי לקח את ההובלה בשירה וויליאם שימש כטייס משנה.


48. שיר הנושא של האלבום בו מנגן Elton John בפסנתר נכתב כמחווה לליין. לפני כתיבת השיר סיפר ג'רי כי חלה במחלה מסתורית של מגרנות ותשישות כשהרופאים לא מצליחים לגלות את המחלה, ג'רי מאמין שזו מחלה פסיכולוגית שנגרמה לו מהכאב של הפרידה מליין. האלבום היה מועמד לשני פרסי גראמי וכלל את הסינגלים: "A Looking in View", "Check My Brain", "Your Decision" ו- "Lesson Learned".



49. אגב, האלבום הזה שוחרר בדיוק 17 שנה אחרי האלבום "Dirt" !


50. בשנת 2012 הוא קיבל את פרס Stevie Ray Vaughan על התמיכה והעזרה לאמנים אחרים, מטעם MusiCares ארגון ללא מטרת רווח שנועד לעזור למוסיקאים בתקופות של משבר פיננסי, אישי ורפואי.


51. במאי 2013 שיחררה הלהקה את אלבומה החמישי "The Devil Put Dinosaurs Here", כשגם כאן ג'רי ממשיך את תפקידו כזמר המוביל של האלבום. גם האלבום הזה היה מועמד לפרסי גראמי וכלל את הסינגלים: "Hollow", "Stone ו-"Voices".



52. באוגוסט 2018 שיחררה הלהקה את אלבומה השישי "Rainier Fog" אותו הם הקליטו באולפן "Studio X", היכן שהוקלט אלבומה השלישי של הלהקה והאחרון עם ליין. האלבום כולל את הסינגלים: "The One You Know", "So Far "Under", "Never Fade ושיר הנושא של האלבום.



53. בפברואר 2017 הוציא ג'רי שיר סולו בשם "A Job To Do" במסגרת פסקול הסרט "John Wick: Chapter 2".


54. האלבום השלישי של ג'רי "Brighten" שוחרר באוקטובר 2021, כמעט 20 שנה מאז אלבום הסולו השני והכפול שלו. בעוד שרוב האלבומים ששוחררו ב-2021 הם פרי יצירתה של מגפת הקורונה, האלבום הזה נוצר עוד לפני פריצתה של המגפה במרץ 2019.


55. ג'רי שיתף פעולה עם מגוון עצום של אמנים בהם הוא שימש כגיטריסט וגם זמר, בין הבולטים הם: האלבום Blackacidevil של Danzig, באלבום "Garage Inc". של "Metallica", באלבום "Jupiters Darling" של "Heart", באלבום הקאברים "Under Cover" של Ozzy Osbourne ועוד רבים אחרים...


56. בנוסף לפסקולים שציינו יש לג'רי עוד מספר שירים בסרטים נוספים כמו: "She Was My Girl" בסרט Spider-Man" "(2002), "Ashes to Ashes בסרט The Punisher" (2004)".


קנטרל הוא כשרון ענק ויש לו יכולת לרגש שנמצא אצל מעטים ומיוחדים מהגיטריסטים, אתם מוזמנים להאזין לאלבום ב: Spotify, Apple Music

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

529 views

Enjoying the Blog? Subscribe to get it right to your mail!

Thank you !!

©2020 by FaceOff - עימות חזיתי All rights reserved

"FaceOff" - Israel's Rock Magazine, Music Blog & Podcast.

bottom of page