top of page

Elton John

היום אנחנו רוצים לספר לכם 55 עובדות (חמסה חמסה) על הזמר והיוצר Elton John:

(Photo: Greg Gorman)


1. הוא נולד ב- 25/3/1947 בשם Reginald Kenneth Dwight, בעיירה Pinner, Middlesex אנגליה.


2. לאלטון היה כישרון מוזיקלי נדיר ומולד. הוא החל לנגן בגיל מאוד צעיר על הפסנתר בבית סבתו ותוך שנה הוא כבר ידע לנגן את "The Skater's Waltz" של Winifred Atwell משמיעה בלבד.


3. אימו וסבתו זיהו את הכישרון וכבר בגיל 7 רשמו אותו לשיעורי פסנתר.


4. בעודו בן 11 בלבד קיבל אלטון מילגת לימודים באקדמיה המלכותית למוזיקה בלונדון. אחד ממוריו ציין שהיתה לו שמיעה אבסולוטית וזיכרון פנומנלי וכי הוא הצליח לנגן יצירה שלמה של הנדל לאחר ששמע אותה פעם אחת בלבד.


5. לא היתה לו ילדות מאושרת כילד. אביו שהיה חייל בחיל האוויר המלכותי כמעט ולא התייחס אליו, גם לא בזמנים המעטים שכבר היה בבית. הוא תמיד ביקר אותו, לא פירגן ואף התנגד שג'ון יפתח קריירה מוזיקלית.


6. בגיל 14 הוריו התגרשו ואימו התחתנה עם צייר שהיה ההיפך הגמור מאביו הביולוגי. אלטון התגורר בבית עם אביו החורג ואימו, גם לאחר שהפך לאומן מצליח. הוא כתב שם חלק גדול מלהיטיו בתחילת הקריירה שלו.


(Photo: Terry O'Neill)


7. אימו ואביו החורג תמכו באלטון ואף סייעו לו להשיג את ההופעות הראשונות שלו בפאבים. זה היה כשאלטון היה בן 15 בלבד, הוא ניגן שם בעיקר קאברים.


8. את שם הבמה שלו הוא לקח משני חברי להקת "Bluesology" אותה הקים בשנת 1962, בעודו בן 15 בלבד. הסקסופוניסט Elton Dean והזמר Long John Baldry. את השם האמצעי – הרקולס, הוא לקח משמו של הסוס מסדרת הטלויזיה הבריטית "Steptoe and Son". אגב, הזמר Long John Baldry היה גם הנושא של השיר "Someone Saved My Life Tonight" שכתב אלטון.


9. את שותפו לכתיבה Bernie Taupin הוא פגש בשנת 1967, לאחר ששניהם ענו למודעה המזמינה יוצרים לכתוב שירים עבור אומנים שונים. במשך שנתיים הם שיתפו פעולה לכתיבת שירים לאומנים כמו Lulu, כאשר במקביל ג'ון עבד כמוזיקאי שכיר עבור להקות כמו "The Hollies" ו- "The Scaffold".


10. בשנת 1967 הוא נשכר להחליף את קלידן להקת "Simon Dupree and the Big Sound" (הגלגול הראשון של "Gentle Giant")' במסע ההופעות של הלהקה בסקוטלנד. הוא כמעט גויס כחבר קבוע בלהקה, אבל הם דחו בנימוס כל ניסיון להקליט את היצירות שלו למעט "I'm Going Home" ששוחרר כ- B-side).


11. בשנת 1968 עשה אלטון ג'ון אודישיין אצל להקת "King Crimson" ההולכת ומתהווה. הוא לא עבר את האודישן.


12. בשנת 1969 שחרר אלטון את אלבום הבכורה שלו "Empty Sky".


13. בשנת 1970 הוא כבר השיג את הלהיט הראשון שלו "Your Song" אשר נלקח מאלבומו השני שנקרא על שמו – "Elton John".


14. באותה שנה הוא שחרר את אלבומו השלישי "Tumbleweed Connection" שכלל עיבודים בסגנון המערב הפרוע. למרות שהאלבום לא כלל להיטים הוא קיבל ביקורות טובות ומדורג באופן עקבי בקרב המאזינים כאחד מאלבומיו האהובים ביותר.


15. בשנת 1971 שחרר את אלבום האולפן הרביעי שלו "Madman Across The Water" הכולל את הלהיטים "Levon" ו- "Tiny Dancer" ובו אלטון משתף פעולה לראשונה עם נגן כלי ההקשה האגדי Ray Cooper ואשר בו מתארח גם הקלידן Rick Wakeman.


16. בשנת 1972 הוא שחרר את האלבום "Honky Château" שכלל את הלהיטים "Rocket Man" ו- "Honky Cat" . זה האלבום הראשון בו הגיטריסט Davey Johnstone שניגן במספר שירים באלבום הקודם הצטרף כחבר קבוע בלהקה.


17. שנות השבעים המשיכו להאיר לאלטון פנים עם האלבומים ששחרר בשנת 1973 "Don't Shoot Me I'm Only the Piano Player" שכלל שינוי סגנון לכיוון הגלאם רוק וממנו שוחררו הלהיטים "Daniel" ו- "Crocodile Rock" וכן אלבום המופת הכפול "Goodbye Yellow Brick Road", שכלל בין היתר את השירים Candle in the Wind", "Saturday Night's "Alright for Fighting ו- "Bennie and the Jets" וכמובן את שיר הנושא.


18. בשנת 1974 שחרר אלטון את אלבומו "Caribou" שכלל את הלהיטים "Don't Let the Sun Go Down on Me" ו- "The Bitch is Back", האלבום הוקלט בתוך 9 ימים.


19. באותה שנה התארח אלטון באלבומו של ג'ון לנון "Walls and Bridges". הם ביצעו יחד את השירים "Whatever Gets You Thru The Night" ו- "Surprise Surprise (Sweet Bird of Paradox)".


20. אלטון ולנון ערכו התערבות על השיר "Whatever Gets You Thru The Night". אלטון אמר ללנון שאם השיר יגיע למקום הראשון הוא יהיה חייב להחזיר לו טובה ולהופיע איתו. זה אכן קרה ולנון הצטרף להופעה של אלטון כשהוא מבצע איתו שלושה שירים ביניהם שניים של ה"ביטלס" - "Lucy In the Sky With Diamonds" ו- "I Saw Her Standing There". זו גם היתה הופעתו האחרונה של לנון בפני קהל.


21. בשנת 1975 הוא הופיע בתפקיד ה- "Pinball Wizard" בסרט הקאלט "Tommy" המבוסס על אופרת הרוק של "The Who".


22. באותה שנה הוא גם אושפז בבית חולים בשל מנת יתר של קוקאין.


23. זו היתה שנה עמוסה עבור אלטון שהוציא במהלכה שני אלבומים: Captain Fantastic and the Brown Dirt" Cowboy" אשר נכתב כסיפור אוטוביוגרפי על ימי התחלת הקריירה של אלטון ושותפו ברני, ו- "Rock of the Westies".


24. בשנים 1976 נכנס ג'ון לתקופת דעיכה בקריירה שלו. זה התחיל עם האלבום הכפול "Blue Moves" שקיבל ביקורות שליליות, וזה המשיך עם רצף אלבומים בסגנונות שונים ומשונים כמו דיסקו, שלא הנפיקו להיטים ולא זכו לביקורות טובות. באותה תקופה גם החליף אלטון את נגניו הקבועים והפסיק לשתף פעולה עם שותפו לכתיבה Bernie Taupin ואף עם המפיק Gus Dudgeon איתם עבד לאורך כל הקריירה.


25. בשנת 1979 הפך אלטון לאומן המערבי הראשון שהופיע בברית המועצות.


26. בשנת 1983 חזר אלטון לעניינים עם האלבום "Too Low for Zero". הוא שב לשתף פעולה עם Bernie Taupin והלהקה שעבדה איתו בתחילת הדרך וחזר לככב בכותרות עם להיטים גדולים כמו "I Guess That's Why They Call It the Blues" ו- "I'm Still Standing". האלבום הפך להיות אלבומו הנמכר ביותר בשנות השמונים.


27. מי שמנגן במפוחית באחד הלהיטים מהאלבום "I Guess That’s Why They Call It the Blues" הוא לא אחר מאשר סטיבי וונדר.


28. את שנות התשעים פתח אלטון עם טיפולי גמילה מאלכוהול, סמים ובולימיה.


29. בשנת 1992 הוא שחרר את אלבומו הראשון לאחר הגמילה - The One. האלבום הזה החזיר אותו אל קדמת הבמה ואל ראשי המצעדים. באלבום השתתף David Gilmour בנגינה על גיטרה בשיר "Understanding Women".


30. באותה שנה השתתף אלטון בטקס פרסי ה- MTV בביצוע שיר הנושא מתוך האלבום. הוא גם הצטרף ללהקת "Guns N' Roses" בנגינת פסנתר בשיר "November Rain", ארוע שאולי אלטון היה רוצה לשכוח.


31. בשנת 2000 כתב אלטון את המוזיקה למחזמר אאידה המבוסס על האופרה של ורדי. המחזמר נחל הצלחה רבה וזיכה את אלטון בפרס טוני ובגראמי.


32. אלטון גם כתב את המוזיקה למחזמר המבוסס על הסרט "Billy Elliot". המחזמר שנקרא "Billy Elliot the Musical" הועלה לראשונה בשנת 2005 וזכה בעשרה פרסי טוני ביניהם המחזמר הטוב ביותר.


33. בשנת 2001 שחרר אלטון את האלבום "Songs from the West Coast", שסימן את חזרתו לשורשים עם התמקדות בנגינת הפסנתר שאפיינה אותו בתחילת דרכו. באלבום התארח סטיבי וונדר בנגינת מפוחית וקלאווינט ושוחרר ממנו בין היתר הלהיט "I Want Love".


34. בשנת 2010 שחרר אלבום מצוין יחד עם המוזיקאי Leon Russell.


35. אלטון מחזיק במספר רב של פרסים ותארים. בשנת 1995 הוא קיבל תואר קצין מסדר האימפריה הבריטית, זה התואר השלישי במעלה בממלכה המאוחדת.


36. בשנת 1998 הוא הוכתר על-ידי המלכה אליזבת' כאביר ומאז הוא נושא בתואר סר אלטון ג'ון.


37. בשנת 1992 נכנס אלטון להיכל התהילה לכותבים ובשנת 1994 הוא נכנס להיכל התהילה של הרוקנרול.


38. לאלטון ג'ון יש אוסף עצום של אלפי משקפיים איתם נהג להופיע ולהמם כל פעם מחדש את הקהל. מעניין לציין כי כשאלטון התחיל עם שיגעון המשקפיים הוא כלל לא היה זקור להם ולא היו לו בעיות ראיה. זה התחיל כטריביוט לאחד מאליליו בצעירותו – באדי הולי.


39. הוא גם ידוע בתלבושות הנוצצות וההזויות ביותר איתם הוא הופיע על גבי הבמות, ביניהן תלבושת של דונלד דאק ושל פסל החירות.

(Photo: Terry O'Neill)


40. הוא הסנדק של מספר ילדים של ידוענים, ביניהם שון לנון הבן של ג'ון לנון ויוקו אונו וכן ברוקלין ורומיאו ילדיהם של ויקטוריה ודייויד בקהאם.


41. לאלטון היתה מריבה ארוכת שנים עם מדונה, הם השלימו בשנת 2012.


42. הוא גם לא מסתדר עם Rod Stewart.


43. לעומת זאת הוא היה מאוד קרוב ל- Freddie Mercury. לאחר מותו של מרקורי אלטון הקים את העמותה "Elton John AIDS Foundation" אשר גייסה למעלה מ- 300 מיליון דולר לחקר האיידס. הוא גם היה אחד מהאורחים המרכזיים במופע המחווה לפרדי לאחר מותו.


44. לאלטון ג'ון מספר רב של שיתופי פעולה עם אמנים שונים כמעט מכל תחום במוזיקה, אפילו מז'אנרים כמו ראפ והיפ הופ שם שיתף פעולה עם אומנים כמו: Eminem, Tupac Shakur ו- Kanye West.


45. בין שיתופי הפעולה המעניינים ניתן למנות את החיבור עם "Alice in Chains", כאשר אלטון משתתף בשיר "Black Gives Way to Blue" אשר הוקדש לזמר Layne Staley, וכן עם Steven Wilson באלבומו "The Future Bites" משנת 2021 שם אלטון מקריא רשימת קניות.


46. הוא גם משתתף בשיר הנושא מתוך האלבום "Ordinary Man" של Ozzy Osbourne שיצא בשנת 2020.


47. אלטון הוא אחד הזמרים המצליחים ביותר במוזיקה. אלבומיו נמכרו בלמעלה מ- 300 מיליון עותקים. מה שהופך אותו לאחד מהמוזיקאים הנמכרים ביותר בכל הזמנים.


48. הוא גם אחראי במידה רבה על שימור מקומו של הפסנתר ככלי מרכזי ומוביל במוזיקת הרוקנרול.


49. אלטון ג'ון שחרר במהלך הקריירה שלו 30 אלבומי אולפן עד היום כאומן סולו, לא כולל הופעות אורח ושיתופי פעולה.


50. בנוסף, הוא כתב תשעה פסי קול שונים הגדול והמפורסם ביניהם הוא פס קול הסרט "The Lion King" משנת 1994 כאשר השיר "Can You Feel the Love Tonight" אפילו זכה באוסקר.


51. הוא גם אחד מיצרני הלהיטים הגדולים בהיסטוריה של המוזיקה. יש לו כמעט 60 שירים שנכנסו לטופ 40 במצעדי המכירות מתוכם שבעה הגיעו למקום הראשון באנגליה ועוד תשעה למקום הראשון בארה"ב.


52. אלטון נכנס לספר השיאים של גינס עבור הסינגל הבודד הנמכר ביותר בכל הזמנים - "Candle in the Wind 1997" שנמכר יותר מ- 33 מיליון עותקים. השיר נכתב במקור כטריביוט למרלין מונרו, אבל בגירסה שיצאה בשנת 1997 הוא הוקדש, לאחר שינוי מינורי במילים, לנסיכה דיאנה לאחר מותה.


53. הוא גם הצליח להכניס 7 אלבומים רצופים למקום הראשון במצעד המכירות בארה"ב.


54. הוא הזמר העשיר ביותר בבריטניה אחרי פול מקרטני.


55. במהלך הקריירה שלו הוא ביצע למעלה מ- 3500 הופעות. זה משהו כמו להופיע במשך 10 שנים רצופות לילה אחר לילה.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

226 views

Enjoying the Blog? Subscribe to get it right to your mail!

Thank you !!

©2020 by FaceOff - עימות חזיתי All rights reserved

"FaceOff" - Israel's Rock Magazine, Music Blog & Podcast.

bottom of page