top of page

Eddie Vedder

הוא אחד הזמרים הגדולים, הוא אחד מכותבי השירים הגדולים, הוא אחד מהמבצעים הגדולים ובנוסף לכל זה הוא גם מולטי אינסטרומנטליסט, חברים יקרים קבלו את Eddie Vedder...

(Photo: Danny Clinch)


= הוא נולד ב-23 בדצמבר 1964 בעיר Evanston שבאילינוי. שנה לאחר שנולד הוריו התגרשו ואביו עזב את הבית. אימו התחתנה מהר מאוד והציגה את הבעל החדש כאביו הביולוגי של אדי.


= אימו החליטה לאמץ 7 ילדים נוספים וליצור סגנון חיים של בית משותף, אך בתחילת שנות ה-70 עזבו, אדי, אימו ושלושה אחים למחצה נוספים לסן דייגו.


= כשהיה בן 12 אימו רכשה לו גיטרה ואדי שמצא נחמה במוסיקה החל להתמקד בה ובגלישה. הוא סיפר שהוא הרגיש כל הזמן לבד, להוציא את הרגעים שבהם הוא היה עם המוסיקה.


= אימו התגרשה בפעם השנייה ועברה עם שאר אחיו חזרה לשיקגו, אך אדי החליט להישאר עם אביו על מנת לסיים את הלימודים. באותה תקופה הוא גילה כי אביו הנוכחי הוא לא אביו הביולגי אלא האב החורג, אדי לא הספיק לפגוש את אביו הביולוגי שהלך לעולמו מספר שנים קודם לכן.


= אדי ניסה לכלכל את עצמו ולגור לבד, אך לא ממש הצליח. הוא עבד במספר עבודות כמו תחנות דלק, בתי מרקחת ואפילו באבטחה. בסופו של דבר הוא קרס תחת העומס, עזב את בית הספר וזמן קצר אח"כ חזר לאימו שבשיקגו.


(Photo: Unknown)


= בשנת 1984 חזר אדי לסן דייגו והחל להשקיע את רוב זמנו במוסיקה, הוא כתב, ניגן, יצר והקליט דמואים שונים. חמש שנים מאוחר יותר הוא הצטרף ללהקת Funk בשם "Bad Radio" והחל את הקריירה המוסיקלית שלו.


= בסוף 1990 קיבל אדי מחברו עימו שיחק כדורסל - Jack Irons (המתופף של הצ'יליס), קלטת ובה שירים של להקה בהתהוות מסיאטל. הוא האזין לקלטת ומיד (אחרי סשן גלישה) כתב טקסט והקליט שירה לכל אחד משלושת השירים שבקלטת. השירים הללו יהפכו להיות מה שאנחנו מכירים היום כ-"Footsteps", "Once" ו-"Alive".


= הקלטת חזרה לידיהם של Stone Gossard ו- Jeff Ament (מהלהקה בהתהוות), אשר מיד הזמינו את הזמר האנונימי לסיאטל על מנת לקיים אודישנים ללהקה החדשה שלהם.


= במהלך הטיסה לסיאטל כתב אדי את אחד השירים המרגשים, אם לא המרגש ביותר של להקתו לעתיד, את השיר "Black".


= באותו הזמן עבדו אמנט וגוסארד יחד עם Chris Cornell, הגיטריסט Mike McCready והמתופף Matt Cameron על אלבום מחווה למותו של חברם Andrew Wood, מה שלימים יהפוך לאלבום האלמותי וההרכב האלמותי "Temple Of The Dog". אדי נכנס באמצע ההקלטות לאולפן וישר "נזרק למים", כריס ביקש ממנו לשיר קולות רקע בפזמון לשיר "Hunger Strike". אדי שהימם את כל הנוכחים בחדר כולל כריס עצמו, ביצע לבסוף חלק משמעותי בשיר במקום רק קולות רקע. אדי נשאר להמשך ההקלטות וביצע קולות רקע לשירים נוספים באלבום.


= בשנת 1991 יצא האלבום היחיד של ההרכב הזה שנשא את שם הלהקה "Temple Of The Dog". זה הוא האלבום הראשון שאדי מקליט וזוהי גם הפעם הראשונה שהוא שמע את עצמו שר על גבי תקליט. אדי סיפר שזהו אחד השירים האהובים עליו ביותר.


= באותה תקופה אדי גר במרתף של Kelly Curtis שלימים יהפוך למנהלה הראשון של הלהקה, שותפו במרתף היה Jerry Cantrell גיטריסט Alice In Chains (אתם קולטים את מה שקראתם עכשיו??)


= מייק, ג'ף, סטון, אדי והמתופף הזמני Dave Krusen יורדים למרתף קטן בסיאטל, מלא בשולחנות עץ כבדים וכלי עבודה חלודים ותוך שבוע של חזרות הם כותבים 11 שירים. הכימיה והדינמיקה בין החברים מתרחשת במהירות ומוציאה את המיטב מהחברים במרתף.


= מיד אחר כך הם חותמים על חוזה עם חברת התקליטים "Epic" ונכנסים לאולפן "London Bridge Studios" שבסיאטל עם המפיק Rick Parashar, להקליט את אלבום הבכורה. הקלטת האלבום נמשכה חודש אחד בלבד ונעשתה בתקציב זעום של בערך $70,000.


= שמה הראשון של הלהקה היה Mookie Blaylock, על שם שחקן כדורסל מפורסם שנשא על חולצתו את המספר עשר. מאחר והיו לכך השלכות משפטיות, חברת התקליטים אילצה את החברים לשנות את השם והוא שונה ל- Pearl Jam.


= אחד הרגעים המכוננים בחייו של אדי היה הרגע בו כריס העמיס אותו על הכתפיים והעלה אותו לבמה כדי להתחיל את ההופעה של Mookie Blaylock. אדי סיפר שהיה לו מאוד קשה לעלות לבמה, הוא הרגיש זר שהגיע מעיר אחרת הישר לתוך תרבות המוסיקה של סיאטל, במקום בו כולם הכירו את כולם וכולם ניגנו עם כולם. כשבנוסף מותו של אנדרו עדיין מרחף באוויר. כריס העלה אותו לבמה, הציג אותו לקהל ונתן לו את ברכתו אל מול הקהל בסיאטל.

(Photo: YouTube)


= האירוע הזה הוא תחילתה של חברות מופלאה וארוכת שנים בין שני זמרים ויוצרים ענקיים, אך גם בין שתי נשמות שבירות ופצועות. אדי סיפר שכריס היה יותר מחבר אמיתי, הוא היה דמות לחיקוי, החבר שאליו אתה נושא את עינייך, מעריץ ואוהב.


= באוגוסט 1991 משחררת הלהקה את אלבום הבכורה שלה "Ten". למרות שבתחילה האלבום לא זכה להצלחה רבה, לקראת סוף 1992 הוא זוכה לפריצה משמעותית. הוא מגיע למקום השני בבילבורד 200, מקבל שתי מועמדויות לפרסי הגראמי וגורף שלל פרסים ב-MTV. האלבום יהפוך במהרה לאחד האלבומים הגדולים ביותר שיצאו מסצנת הגראנג' ואחד הגדולים של שנות התשעים, ובכלל.


(Photo: PR)


= האלבום מביא את ההצלחה במהירות שיא היישר לתוך חייהם של החבורה הצעירה והתמימה. לכולם קשה להתמודד איתה אך לאדי קשה ביותר. סוגיית ההצלחה, המסחריות וההערצה תלווה אותו לאורך כל חייו ותגרום ללא מעט תסכולים, זעם והרבה מאוד ביקורת כלפי התעשייה. הדבר שהכי קשה לו לסחוב הוא התלות או הציפיות של המעריצים. אדי סיפר שהוא הרגיש שהרבה מאוד אנשים התחילו להאמין שהוא יכול לשנות להם את החיים או להציל את החיים שלהם, והם יצרו ציפיות כל כך גדולות וכבדות שזה פשוט קרע אותו לגזרים.


= כבר באלבום הזה אדי מתגלה כ- Songwriter בכל רמ"ח אבריו, היכולת שלו לכתוב שירים והצורה בא הוא מגיש אותם היא פנומנאלית. הוא מדורג במקום ה-7 ברשימת הזמרים הטובים ביותר בכל הזמנים של מגזין הרולינג סטון, קורנל מדורג במקום ה-9 (רק אומרים).

= בשנת 1993 יוצא אלבומה השני של הלהקה "Vs". אלבום נוסק על גלי ההצלחה הישר למקום הראשון בבילבורד 200 ונשאר שם במשך 5 שבועות כשהוא שובר שיאי מכירות לשבוע.


= הזכרנו את הסלידה של לאדי מההצלחה והתהילה? אז באוקטובר 1993, תמונתו את אדי הופיעה על דף השער של המגזין המפורסם "Time". תמונתו פורסמה כחלק מכתבה שביצע המגזין על עלייתה של סצנת הגראז' מסיאטל. אדי מאוד התעצבן על המגזין וטען שלא היה לו שום קשר עם המהלך.



= הלהקה משחררת עוד 9 אלבומים נוספים: "Vitalogy" (1994), "No Code" (1996), "Yield" (1998), "Binaural" (2000), ""Riot Act" (2002), "Pearl Jam" (2006), "Backspacer" (2009), "Lightning Bolt" (2013) והאלבום האחרון שיצא ב-2020 "Gigaton" שאותנו ממש החזיר לתחילת הדרך, אנחנו התאהבנו מחדש בלהקה בעקבות האלבום !


= אדי כתב גם חומרים לפסקולים של סרטים רבים ביניהם Dead Man Walking" (1995), "I Am Sam" (2001), A Brokedown Melody" (2004), "Body of War" (2007" ועוד...


= בשנת 2007 שחרר אדי את אלבום הסולו הראשון שלו "Into The Wild" שהוא פסקול לסרט של שון פן הנושא את אותו השם. האלבום מורכב מ-11 שירים ששניים מתוכם "Hard Sun" ו-"Society" הם קאברים. שון מצידו העניק לאדי את החופש ליצור אך ביקש ממנו ללוות את התסריט ואדי מצידו אהב את הרעיון שמישהו מתווה לו את הסיפור שעל פיו הוא צריך לכתוב.

= בשנת 2011 שחרר אדי את אלבום הסולו השני שלו "Ukulele Songs". אלבום שמורכב מ-16 שירים, חמישה מתוכם קאברים, שכולם מבוצעים על יוקולילי. האלבום לווה בסיבוב הופעות קצר ואינטימי אותו ביצע אדי במועדונים קטנים ברחבי ארה"ב.


= אדי הוא זמר ומבצע ענק ויש לו רשימה מאוד, מאוד, מאוד ארוכה של שיתופי פעולה עם אמנים מכל הצורות והמינים, ביניהם: Ramones, Neil Young, R.E.M., Neil Finn, Bad Religion, Mark Seymour, Cat Power, Mike Watt, Fastbacks, Wellwater Conspiracy ועוד...ועוד...ועוד...


= אמרנו מבצע... יש לו שני מנהגים קבועים במהלך הופעות של הלהקה בהם הוא מקיים אינטרקציה עם הקהל. הראשון (שטוב שלא מתקיים יותר) הוא ביצוע תרגילי לוליינות על כל דבר שמאפשר זאת על הבמה, עמודים, מנופים, תאורה, מצלמות/צלמים וכל דבר שאפשר לטפס עליו ואח"כ לקפוץ קפיצת ראש לתוך הקהל. השני הוא תקשורת, בכל מקום בעולם שהלהקה מופיעה אדי כותב מכתב שלם בשפה המקומית, לומד לדקלם אותו ומקריא אותו לקהל במהלך ההופעה.


= אדי מאוד פעיל מבחינה חברתית ופוליטית. הוא דוגל בתפיסה שמוסיקה היא דרך להעביר מסר והוא משתמש בבמה שהוא מקבל על מנת להשפיע ולהביע את דעותיו. מקרה מאוד מפורסם התקיים במהלך הופעה של הלהקה במסגרת MTV Unplugged. במהלך ההופעה לקח אדי מרקר שחור וכתב על היד שלו "Pro-Choice" שמו של ארגון שתומך בזכות של נשים לבצע הפלה.


(Photo: SAMIR HUSSEIN)


= בשנת 2010 הקימו הזוג וודר עמותה בשם "EB Research Partnership", עמותה כלל עולמית המוקדשת למימון מחקר שמטרתו לטפל באפידרמוליזיס בולוסה (EB), קבוצה הרסנית של מחלות עור מסכנות חיים הפוגעות בילדים מגיל לידה.


= הפעם אנחנו גם נשלח אתכם לראות שלושה סרטים חשובים. הראשון הוא "Hype!", סרט שמספר מה באמת קרה בשנות ה-90 בסיאטל ואיך צמחה סצנת הגראנג'. השני הוא "Singles", סרט הוליוודי שנעשה על רקע סצנת הגראנז' בסיאטל ובו משתתפים רבים מחברי הלהקות הגדולות כולל אדי. השלישי הוא "Pearl Jam 20", סרט דוקומנטרי על 20 שנות קיומה של הלהקה


= בפברואר 2022 משחרר אדי את אלבום הסולו השלישי שלו "Earthing", אלבום מאוד מגוון בו משתתפים אורחים מפורסמים רבים כמו: Elton John, Ringo Starr, Stevie Wonder ועוד רבים אחרים.


להאזנה לאלבום הסולו השלישי והאחרון נכון להיום של אדי ב: Spotify, Apple Music



אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט


498 views

Enjoying the Blog? Subscribe to get it right to your mail!

Thank you !!

bottom of page